obrázek levelu   Nadpis English
Počítadlo ZEAL
     
 
 
 
top
uvod
sokoban
Kantorek
odkazy
download
Murphy
moje patra
botton

e - mail

fpok()seznam.cz

fpok

Vítejte na stránce hry SOKOBAN


Pro ty, kteří se s hrou ještě nikdy nesetkali a nevědí o co jde. Jedná se o logickou hru, kdy máte za úkol přesunout rozházené bedny v tzv. patře na vyznačená místa.

Pravidla jsou tři:

puntikPřesunout bedny na vyznačená místa.

puntikBedny je možno pouze tlačit.

puntikNajednou je možno přesouvat pouze jednu bednu.


Jak jednoduché!! ;-))

Pro milovníky hry - srovnání beden ve skladu na vyznačená místa proveďte co nejmenším počtem tahů.


line

Hra vznikla v Japonsku ve městě Takarazuka, kolem roku 1980. Vymyslel ji pan Hiroyuki Imabayashi ze společnosti Thinking Rabbit, zabývající se vývojem počítačových her. Hra díky své jednoduchosti a eleganci získala údajně první cenu v tehdejší soutěži počítačových her. Od té doby jde Sokoban světem a i po tolika letech získává stále nové a nové příznivce. Asi není moc počítačových her které vznikly před více jak 30 lety a stále se hrají. V roce 1982 vytvořil pan Hiroyuki Imabayashi 50 úloh (od jednodušších až po dosti složité), které hru zpopularizovaly. Těchto základních 50 úloh je klasika. Pokud někdo chce řešit Sokoban, není pro začátek nic lepšího. Obtížnost se stupňuje a v úlohách je použita většina triků, které se v trochu jiných variacích objevují i u dalších autorů.

K těmto 50 úlohám přidal 40 úloh Joseph L. Traub. Pokud chcete porovnat své řešitelské schopnosti s těmi nejlepšími na světě, máte možnost. Světové rekordy prvních 90 pater má registrovány na své stránce Andrew Myers, profesor na Cornellově universitě ve městě Ithaca (stát New York). Asi to jsou opravdu světové rekordy, protože v posledních letech již nebyly překonány a jenom se k nim výkonnostně přiblížit, znamená mnohahodinovou práci. Jsou rozděleny podle nejmenšího počtu kroků, případně podle nejmenšího počtu "drcnutí" do bedny. Tato patra najdete v mojí databázi právě pod čísli 1 - 90.

Ještě je nutno vybrat software používaný pro hraní. Programů dnes existuje velké množství (placené, zdarma, - pro PC, Macintosh, UNIX, - Java, Flash, ap.). Je potřeba zvážit snadnost ovládání, formát používaných souborů a tím i získávání dalších úloh, možnost vytváření vlastních úloh, atd.

Já k hraní používám program SOKOMIND, jehož autorem je p. Gerald Holler. Program má pěknou grafiku, "magnetofon" pamatující si kroky, volbu angličtiny nebo němčiny, příjemné ovládání a velmi dobře spolupracuje s myší. Navíc autor dává program k dispozici zdarma. Pokud myslíte, že máte na to vymyslet vlastní pěkné patro, je v programu editovací mód s možností vytvářet vlastní úlohy (pokud patro vytvoříte, neváhejte a pošlete mi ho ke zveřejnění, ať se potěší i ostatní :-)). Bohužel, jeho stránky na webu byly zrušeny (www.sokomind.de).

Program, SOKOMIND si můžete stáhnout zde. Obsahuje již určité množství pater. Další patra si už každý musí bohužel editovat sám ;-) nebo použít externí databázi. Velké databáze pater je možné najít na www stránkách pana Hollera, u mne na stránce Download, nebo na www stránkách "Freda". V současné době mám v databázi 7742 pater a jejich autoři jsou všichni zveřejněni v odkazech.

 


nahoru